Polecajka z dreszczykiem

Halloween ju偶 za nami, ale w dobry horror warto zagra膰 niezale偶nie od pory roku. 馃檪 Na rynku ciekawych gier z dreszczykiem nie brakuje. Na przyk艂ad znany i lubiany Zew Cthulhu, kt贸ry bi艂 rekordy na polskiej zbi贸rce spo艂eczno艣ciowej.

Ale poza tytu艂ami, kt贸re maj膮 tysi膮ce fan贸w s膮 te偶 takie skrywaj膮ce si臋 w mroku. Mniej znane gry, kt贸re przyczajone czekaj膮, a偶 kto艣 po艣wi臋ci im wi臋cej uwagi. A gdy w ko艅cu to zrobi, dopadn膮 swoj膮 ofiar臋, rzuc膮 si臋 jej do gard艂a i nie odpuszcz膮 dop贸ki nie zostan膮 przeczytane i zagrane. 馃槈

Przed Wami bardzo subiektywna lista pi臋ciu ciekawych horrorowych pozycji na listopadowy (i nie tylko!) wiecz贸r:

1.     Bluebeard鈥檚 Bride

Ba艣niowa i mroczna opowie艣膰 o kobiecie, kt贸ra przemierza wielk膮 posiad艂o艣膰 pe艂n膮 potworno艣ci. Wszyscy gracze wcielaj膮 si臋 w jedn膮 bohaterk臋. A konkretniej w r贸偶ne aspekty jej osobowo艣ci. Razem musz膮 podejmowa膰 decyzje i zwiedza膰 kolejne pokoje w kt贸rych czaj膮 si臋 koszmary. 

Jak ta gra straszy? 

To co fajne w BB to fakt, 偶e ca艂a groza oparta jest na tym, co Prowadz膮ca us艂yszy od graczy. Ju偶 na etapie tworzenia postaci m贸wi膮, czego m艂oda 偶ona si臋 boi, jakie ma s艂abo艣ci i wady. R贸wnie偶 mechanika wspiera fabu艂臋 w taki spos贸b, aby opowiada膰 jakie potworno艣ci czaj膮 si臋 w kolejnych pokojach.

Trzeba jednak pami臋ta膰, 偶e gra nigdy nie ko艅czy si臋 dobrze, a na dodatek jest tak naprawd臋 psychologicznym horrorem uderzaj膮cym w czule punkty nie tylko postaci, ale i graczy. Warto od艣wie偶y膰 sobie zasady BHP przed rozgrywk膮. 馃檪

2.     Dread

S艂yszeli艣cie o Jendze? W Polsce znana r贸wnie偶 pod nazw膮 Wie偶a, to gra zr臋czno艣ciowa, w kt贸rej wyci膮gamy drewniane klocki z konstrukcji tworz膮cej wie偶臋. Przegrywa ta osoba, przez kt贸r膮 konstrukcja si臋 zawali. W 2005 roku dw贸jka designer贸w postanowi艂a po偶eni膰 Jeng臋 z grami fabularnymi i tak powsta艂 Dread. Nie mamy tutaj okre艣lonego settingu, podstawowe za艂o偶enie jest proste: rozgrywamy horror, w kt贸rym napi臋cie ro艣nie a偶 do fina艂owej sceny. Kiedy gracze robi膮 co艣 ryzykownego, co艣 co wi膮偶e si臋 z konsekwencjami, wyci膮gaj膮 drewienko z wie偶y. Je偶eli konstrukcja si臋 nie zapadnie, test jest udany. Ale z ka偶d膮 kolejn膮 czynno艣ci膮 jest coraz trudniej. Wiadomo, 偶e wie偶a w ko艅cu si臋 rozpadnie, a to oznacza, 偶e jeden z bohater贸w znika z historii. Nie zawsze jest to 艣mier膰. Czasami jest jeszcze gorzej. 

Jak ta gra straszy? 

艁atwo si臋 domy艣li膰, 偶e mechanizm Jengi bardzo prosto buduje napi臋cie. Im dalej w las, tym gracze coraz cz臋艣ciej wahaj膮 si臋 przed podejmowaniem ryzyka. Jednocze艣nie gra jest tak skonstruowana, 偶e historia nie mo偶e sta膰 w miejscu. Osobi艣cie bardzo podoba mi si臋 aspekt wyci膮gania drewienek, pod koniec opowie艣ci gracze nie tylko stresuj膮 si臋 wydarzeniami z gry, ale r贸wnie偶 po艣wi臋caj膮 ca艂膮 swoj膮 energi臋 i skupienie na nie powaleniu Wie偶y. 艢wietna technika na podbicie adrenaliny. 

3.     Ten Candles

Kolejna gra, kt贸ra mocno opiera si臋 na rekwizytach b臋d膮cych cz臋艣ci膮 mechaniki. Na pewno ju偶 si臋 domy艣lacie, 偶e u偶ywamy 艣wieczek. Konkretnie dziesi臋ciu. Opowiadamy histori臋 apokalipsy. Na 艣wiecie zapanowa艂a ciemno艣膰. Dos艂ownie. A w niej czaj膮 si臋 koszmary. A jakie, to ju偶 zale偶y od Was, poniewa偶 ka偶dy scenariusz jest inny. Gracie jednymi z niewielu ocalonych, kt贸rzy prze偶ywaj膮 swoje ostatnie chwile. Podobnie jak w Sinobrodym, ta historia nie ko艅czy si臋 dobrze. Wasze postaci s膮 opisane na czterech kartkach. Znajdziecie na nich wasz膮 wad臋 i zalet臋, ale r贸wnie偶 to, co daje Wam nadziej臋 i opis strasznego czynu, kt贸rego si臋 dopu艣cili艣cie. 

Jak ta gra straszy?  

Po pierwsze od pocz膮tku wiecie, 偶e Wasze postacie zgin膮. To przyt艂aczaj膮ca my艣l i trzeba uwa偶nie zastanowi膰 si臋 czy b臋dziecie walczy膰 do ko艅ca, czy raczej poddacie beznadziei. Druga sprawa to 艣wieczki. Po ka偶dej kolejnej scenie gasimy jedn膮, przez co ciemno艣膰 zapada nie tylko w 艣wiecie zmy艣lonym. Nie musz臋 pisa膰, co si臋 stanie jak zgasn膮 wszystkie. A i starajcie si臋 nie kicha膰, albo nie oddycha膰 zbyt intensywnie. Zgaszona 艣wieczka jest zgaszona, nikogo nie obchodzi z jakiego powodu. 馃榾 Bohaterowie mog膮 r贸wnie偶 zgin膮膰 trac膮c swoje kartki. Mechanika nakazuje spali膰 je. Wspomina艂am mo偶e, 偶e w tej grze trzeba te偶 czasem wsp贸lnie powiedzie膰 co艣 ch贸rem? Je偶eli Wasi s膮siedzi jeszcze nie traktuj膮 Was jak satanist贸w, to ju偶 wiecie w co gra膰 wieczorami. 


4. The End of the World 

To w艂a艣ciwie seria erpeg贸w traktuj膮ca o r贸偶nych rodzajach apokalipsy. Zale偶nie po kt贸ry podr臋cznik si臋gniemy, b臋dziemy zmaga膰 si臋 z zombie, robotami, bogami albo obcymi.

Niby nic zaskakuj膮cego, wi臋c co to robi na tej li艣cie? Ca艂y trick polega na tym, 偶e gramy sob膮. Mechanika tworzenia postaci jest jedn膮 z g艂贸wnych zalet gry, bo niby to my okre艣lamy nasze statystyki ale鈥 to inne osoby przy stole g艂osuj膮 czy przydzielili艣my je poprawnie. Bardzo zabawny tytu艂 do grania ze znajomymi. To znaczy鈥 o ile mamy dystans do siebie. 馃槈

Jak ta gra straszy? 

Grasz sob膮. Mo偶na do tego podej艣膰 z dystansem, ale mo偶na te偶 zanurzy膰 si臋 w immersji. I wtedy nie trzeba za wiele pozostawia膰 wyobra藕ni. Walczysz z hord膮 zombie w swoim w艂asnym domu. Twoi bliscy i przyjaciele tu s膮, ka偶dy z nich mo偶e zgin膮膰 w strasznych okoliczno艣ciach. Musz臋 powiedzie膰, 偶e to wcale nie na sesji ba艂am si臋 najbardziej. Do dzisiaj, jak patrz臋 na okno z ty艂u domu, przypominam sobie scen臋, w kt贸rej przedziera艂y si臋 przez nie hordy nieumar艂ych.

5. My Life with Master 

Kojarzycie Igora? Wiernego s艂ug臋 szalonego naukowca? To w艂a艣nie 偶ycie Waszych postaci. Jeste艣cie s艂ugami Z艂ej Pani lub Pana. Naprawd臋 bezdusznej, okrutnej istoty. To nie jest ta opowie艣膰 grozy z przymru偶eniem oka, w stylu Rodziny Adams贸w. Wykonujecie r贸偶ne zadania wyznaczone przez Waszego W艂adc臋. S膮 to zazwyczaj pe艂ne grozy czynno艣ci. Gra zadaje Wam pytanie: czy b臋dziesz pos艂usznym s艂ug膮, kt贸ry dokonuje coraz wi臋kszych potworno艣ci, czy mo偶e zbuntujesz si臋 i pomo偶esz mieszka艅com pobliskiego miasteczka pokona膰 swego W艂adc臋.

Jak ta gra straszy? 

Kolejna ci臋偶ka pozycja na li艣cie. Przez wi臋kszo艣膰 gry nasze postacie musz膮 podejmowa膰 trudne decyzje, kt贸re ostatecznie ko艅cz膮 si臋 czyj膮艣 艣mierci膮. My Life with Master to tak naprawd臋 historia toksycznego zwi膮zku opakowana w gotyck膮, XIX wieczn膮 stylistyk臋. Je偶eli chcecie si臋 wyluzowa膰 po ci臋偶kim tygodniu pracy, to raczej nie jest ten tytu艂, z kt贸rym chcecie sp臋dzi膰 wiecz贸r. Je偶eli natomiast lubicie odgrywa膰 trudne emocje i wewn臋trzn膮 walk臋 z w艂asnymi demonami, jest to pozycja dla Was. Wampir Maskarada mo偶e si臋 schowa膰.

Podobaj膮 si臋 Wam moje polecajki? Mo偶e chcecie wi臋cej? Dajcie zna膰 w komentarzach! 馃檪 

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz